Blog: Dreigend arbeidsconflict, wat nu?

We brengen aardig wat tijd door op ons werk, dus dan is het ook niet zo gek, dat jij je behoorlijk kan storen aan je collega’s. Discussie, irritaties het hoort allemaal bij het samenwerken en het draagt bij aan nieuwe ideeën en het helpt om onduidelijkheden op te lossen. Lukt het niet om irritaties, verschillende belangen, meningen met elkaar te bespreken, dan kan het maar zo zijn dat je te maken hebt met een sluimerend conflict.

Hoe herken je een sluimerend conflict?

Als werkgever, HR of leidinggevende heb je niet altijd in de gaten dat er iets speelt in je team, totdat de bom barst. Waar kun je nu opletten, zodat je sneller zicht kan krijgen op een conflict?

Stijging van je verzuimcijfer

Conflicten op de werkvloer dragen vaak bij aan de stijging van je verzuimcijfer. Dus merk je dat je verzuimcijfer aan het stijgen is? Is er vaker sprake van kortdurend verzuim, dan kan dat een signaal zijn dat er meer aan de hand. Maak een goede analyse van de cijfers en ga met mensen in gesprek om te achterhalen wat de oorzaak is van de stijging.

Motivatie van medewerker(s) veranderd

De samenwerking tussen medewerkers verloopt minder soepel. Je merkt dat er meer fouten worden gemaakt, er minder goed wordt gecommuniceerd. Kortom de samenwerking verloopt minder soepel dan voorheen.

Meer mailverkeer

Valt het je op, dat je steeds vaker betrokken wordt in de mailwisseling van je medewerkers?

Mailtjes waarbij jij in de (B)CC wordt meegenomen. Waarschijnlijk gaan deze mailtjes met regelmaat over afspraken, die worden gemaakt of die juist niet worden nagekomen. Lijkt het erop dat medewerkers zichzelf aan het indekken zijn? Maak het bespreekbaar met elkaar.

Verandering van de werksfeer

De werksfeer op de afdeling is anders dan hiervoor. Het zijn geen grote veranderingen. Het kunnen hele subtiele signalen zijn. Signalen waarvan je achteraf denkt o ja, toen … Signalen, die een niet oké gevoel kunnen geven en je makkelijk door de waan van de dag van je afschuift.

Denk bijvoorbeeld aan:

  • Meer discussie tijdens werkoverleggen
  • Roddelen tussen collega’s
  • Groepsjesvorming; wij-zij houding
  • Mensen laten elkaar niet meer uitpraten
  • Er is minder lol onderling

Maak het bespreekbaar

Zo maar een aantal die regelmatig voorkomen. Ik realiseer me dat er veel meer signalen te benoemen zijn. Wat de signalen ook zijn, maak het bespreekbaar!

Wellicht is er niks aan de hand met de onderlinge samenwerking. Wellicht heeft het te maken met een stijging in de werkdruk of … Wat het ook is het is de moeite waard om het op tijd uit te zoeken om in de toekomst een boel gedoe te vorkomen.

Ga je met medewerkers individueel en of in groepjes in gesprek. Spreek je zorg uit, deel de signalen die je hebt gezien, oordeel niet, maar bespreek dit met elkaar en laat de betrokken vooral met elkaar in gesprek gaan. Een open gesprek waarbij er de ruimte is om echt naar elkaar te luisteren draagt vaak bij aan de meest mooie ideeën en oplossingen voor datgene wat er speelt.

Merk jij dat je het lastig vind om het gesprek aan te gaan? Of kom je tot de ontdekking, dat het conflict verder is geëscaleerd en professionele hulp nodig is? Of ben je opzoek naar een leuke training? Neem gerust contact met mij op. Ik kijk graag met je mee.

Blog: Het bespreekbaar maken van verzuim loont!

De grootste veroorzaker van verzuim in ons land is stress! Steeds vaker vallen mensen uit vanwege psychische klachten. Uitvallen vanwege psychosociale klachten zorgt vaak voor langdurig verzuim.

Een uitdaging voor werkgevers, managers en hrm om aan de slag te gaan met werkstress.

Even een paar cijfers

Sinds 2018 lijkt het erop dat het verzuim weer aan het stijgen is in ons land, terwijl de afgelopen jaren het verzuim juist een dalende trend liet zien.

Uit het onderzoek van TNO blijkt dat er een forse stijging is te zien in het aantal vermeldingn door werkstress en burn-outklachten. 35% van de werknemers geeft aan dat werkdruk of werkstress een reden is voor verzuim. 45% van de werknemers is van mening dat er maatregelen nodig zijn om werkstress tegen te gaan!

Eerlijk gezegd schrik ik behoorlijk van deze cijfers! Ik kan me zo voorstellen, dat jij hier ook van schrikt.

Kosten van werkstress

Het moge duidelijk zijn, dat verzuim ook kosten met zich meebrengt. Een kostenpost, die vaak onderschat wordt.  Waar hebben we het dan eigenlijk over?

Nog even een paar weetjes.

In 2018 hebben werknemers 11 miljoen dagen als gevolg van werkstress verzuimt.

In 2017 waren dat nog 10 miljoen dagen.

In totaal had de werkgever in 2017 een kostenpost van 2,8 miljard! Je kunt je voorstellen dat de kosten voor 2018 nog hoger uitvallen.

De verzuimkosten per werknemer bedragen €8.100 per jaar.

Per dag kost een zieke werknemer al snel €230,- en dit kan oplopen tot ruim €400,-!

Rol van de leidinggevende

Direct leidinggevende kennen hun medewerkers vaak het beste. De leidinggevende ziet de mensen regelmatig en kan daarmee snel signaleren hoe het met iemand gaat.

Geef daarom de leidinggevende een belangrijke rol in de preventie van verzuim.

Hoe vroeger je op de hoogte bent van de situatie hoe beter je de medewerker kan begeleiden en daarmee wellicht (langdurig) verzuim kan voorkomen. 

Verzuim bespreek maken

In de praktijk merk ik dat leidinggevende het vaak lastig vinden om met hun medewerkers in gesprek te gaan over hun verzuim. Als het over het werk gaat, dan lukt het vaak nog wel, maar als er privé problemen om de hoek komen kijken wordt het ingewikkeld. Het verzuim wordt dan ineens een privéaangelegenheid. Mag ik me er dan nog wel mee bemoeien als leidinggevende? Ja, je mag  nog steeds het gesprek hierover aan gaan met de medewerker. Sterker nog het is essentieel om als leidinggevende het gesprek aan te gaan met je medewerker. Vooral als er sprake is van (frequent) verzuim.

  • Laat merken dat je de medewerker ziet;
  • Draag daar waar mogelijk bij aan oplossingen, bijvoorbeeld (tijdelijk) een dag thuiswerken, verlof opnemen, coaching
  • Toon oprechte interesse in de medewerker

Door actief mee te denken als leidinggevende, oprecht te willen luisteren wordt het vaak makkelijker voor de medewerker om het gesprek aan te gaan. Het lucht vaak ontzettend op om te praten over wat je bezighoudt en daarmee kan dit een belangrijke eerste stap zijn om stressklachten aan te gaan pakken.

Aandacht voor stress

Als de medewerker de enige denkt te zijn die last heeft van stress kan dit het gevoel geven, dat je er helemaal alleen voor staat. Uiteraard is dit geen helpende gedachte. Ook kan het gebeuren dat een deel van het team stressklachten ervaart. Een valkuil in zo’n geval kan zijn, dat men het gevoel van stress onderling versterkt en daardoor in stand blijft houden.

Door actief aandacht te besteden aan stress, werkdruk en de daarbij behorende klachten en gevolgen laat je als leidinggevende zien dat je dit een belangrijk onderwerp vindt.

Door het onderwerp te bespreken in je vergadering kun je al laten zien dat het welzijn van je medewerkers er toe doet. Organiseer bijvoorbeeld eens een training, die medewerkers helpt bij de bewustwording van stress en hoe hier mee om te gaan.

Merk jij dat je het lastig vind om verzuim, werkdruk bespreekbaar te maken? Of ben je opzoek naar een leuke training, waarin je dit onderwerp bespreekbaar kan maken? Neem gerust contact met mij op. Ik kijk graag met je mee.

Bronvermeldingen: TNO arbeidsmonitor & factsheets; mkb servicesdesk.

Blog: Rennen, springen, vliegen en … vooral doorgaan.

Wie kent hem niet. Dit liedje van Herman van Veen. Laatst sprak ik iemand en deze songtekst was een van de eerste dingen die in mij op kwam.

Hectiek

Zij vertelde mij, dat ze al lange tijd het gevoel had van alles te moeten, steeds achter de feiten aan te lopen en ze voelde weinig ruimte om te ontspannen.

Een gevoel, dat een ruime twee jaar geleden was ontstaand door een hectische periode.

Het was een periode waarin veel gevraagd werd van haar als werknemer. Er gedurende langere periode structureel werd overgewerkt. Werkprocessen liepen niet goed, systemen deden niet wat ze moesten doen enzovoort.

Ontspannen? Hoe dan?

Gelukkig is die hectiek al weer een tijd verleden tijd en toch lukt het niet om dat gevoel van haast, steeds maar moeten los te laten. Het is zo in haar systeem gaan zitten …. dat het niet meer lukt om echt te ontspannen.

Met als gevolg dat haar lichaam nu gaat ingrijpen. Jeuk, klemmend gevoel op de borst e.d..

Dreigende burnout

Als ik met haar praat zie ik dat haar ademhaling erg hoog zit. Hoor ik steeds het woord moeten. Een vraag wordt direct beantwoord met een waterval van woorden, die eigenlijk geen antwoord geven. Ik voel de onrust en de leegte van haar woorden.

De signalen voor een naderde burnout zijn zichtbaar. Samen hebben we hier bij stil gestaan en gekeken hoe zij hier mee aan de slag wil gaan.

Tijd om in te grijpen

Ken jij dat? Dat gevoel dat je steeds achter de feiten aan moet blijven rennen?

Dat er geen tijd en ruimte meer is om je te ontspannen? Neem gerust contact met mij op. Ik kijk graag met je mee.

Webinar: “Je medewerkers als ambassadeurs”

Webinar “Je medewerkers als ambassadeurs”

Hoe kun je ervoor zorgen dat je goede mensen aan je organisatie kan blijven binden? En hoe zorg je er voor dat het ambassadeurs zijn van jouw organisatie? Medewerkers, die aan iedereen, die het maar horen wil, laten weten dat zij ontzettend tevreden zijn over hun werkplek?

Dat lichten we aan je toe in ons gratis webinar: ‘Je medewerkers als ambassadeurs’ op 25 november om 14:00

Wat ga je leren?

  • Welke arbeidsvoorwaarden belangrijker zijn dan salaris;
  • Welke factoren zorgen dat medewerkers niet meer weg willen;
  • Welke kleine aanpassingen een groots effect hebben op de medewerkerstevredenheid; 
  • Welke voorbeelden uit de praktijk laten zien wat écht werkt op het gebied van medewerkerstevredenheid;
  • Wat de voorwaarden zijn om in je organisatie medewerkers fluitend naar hun werk te laten gaan. 

Inschrijven?

Nieuwsgierig geworden naar de mogelijkheden? Schrijf je dan snel in voor onze webinar. Naar afloop ontvang je een whitepaper, zodat je alles nog eens op je gemak kan nalezen.

Klik op deze link om je in te schrijven.

Workshop: Grip op werkstress

Er komt de hele dag veel op je af. Dat roept verschillende gedachten en gevoelens bij je op, waardoor spanningen en stress kunnen ontstaan. Wat zorgt erbij jou voor, dat je stress ervaart? Hoge werkdruk? Continu de behoefte om anderen te helpen? Druk sociaal leven? Nooit eens tijd voor ….? Je laat je regelmatig leiden door de hectiek van de dag.

Stop en kom in actie. Zorg dat jij aan het stuur zit!

Nu denk je wellicht, hoe doe ik dat, ik ben de grip echt kwijtgeraakt. 
Schrijf je in voor de workshop: Grip op werkstress en wij helpen je om weer achter het stuur plaats te nemen. 

Aan het einde van de workshop heb je inzicht in wat je zelf kunt doen aan het verminderen van werkstress, meer energie en werkplezier te krijgen en kun je direct aan de slag met het creëren van meer balans en heb je grip op werkstress!

Om zo goed mogelijk te kunnen oefenen, werken we met kleine groepen en met twee trainers. De workshop wordt gegeven door: Ingrid Middelkoop, Mica-Ede en Geke Valkenburg, De Loopbaancoach.

Aanmelden

Aanmelden kan door een mail te sturen naar: ingrid@mica-ede.nl of geke@deloopbaancoach.nl.

Heb je interesse in de workshop, maar komt het moment je niet uit. Neem dan contact met ons op, dan kijken we naar de mogelijkheden.

Jouw investering

De kosten voor de workshop bedragen € 75,-  (incl. btw).

Wij kijken uit naar een ontmoeting met jou!

Blog: Hoe gaan jullie als (zelfsturend) team om met conflicten?

Verschillen; hoe ga jij daarmee om?

Zelforganisatie of zelfsturing het is een ontwikkeling, die in veel organisaties speelt. Op het moment dat er sprake is van zelforganisatie, dan ontbreken vaak de traditionele conflictmechanismen. Bij het traditionele conflictmechanisme werd het conflict vaak neergelegd bij de manager. Bij zelfsturing of zelforganisatie moet je als team zelf je conflicten oplossen. Hoe doe je dat nu op een goede en prettige manier?

Brrr een conflict

De meeste mensen houden niet van een conflict. Het woord conflict of ruzie brengt een negatieve lading met zich mee. Mensen ervaren het als een hoop gedoe en ongemak. Op zich is dat ook niet gek, want vaak zijn we druk met het verdedigen van onze eigen standpunten en meningen. Emoties laaien op en maken dat we met elkaar de strijd aan gaan.

Je begrijpt dat dit een groot effect heeft op de productiviteit van je team en dat mensen met minder plezier naar hun werk gaan. En dan hebben we het nog niet over de gevolgen voor de klant en eventuele andere afdelingen van de organisatie.

Gevolgen en kosten

Conflicten kosten tijd, negatieve energie en geld, veel geld. De kosten voor een arbeidsconflict zijn grofweg op te delen in directe kosten en gevolgkosten. Directe kosten zijn o.a. minder effectiviteit van de direct betrokken. Denk hierbij aan concentratieproblemen, ziekte, extra overleg.

De gevolgkosten  voor een arbeidsconflict zijn tijdelijke en of definitieve vervanging van een medewerker en reputatiekosten.

Naar de hoogte van de kosten bij een arbeidsconflict is veel onderzoek gedaan (o.a. Kostenmethodiek Daniel Dana). Grofweg kunnen we zeggen dat verzuimkosten en de exitkosten de grootste kostenpost zijn. Uit onderzoek komt naar voren dat een arbeidsconflict gemiddeld €27.094,- kost. Alleen een zieke medewerker kost je algauw €250,- per dag en dat kan nog verder oplopen.

Naast de bovengenoemde gevolgen heb je natuurlijk ook nog te maken met de emotionele gevolgen, voor de direct betrokken, de collega’s en natuurlijk het thuisfront. Gevolgen, die minder goed te meten zijn, maar zeker niet onderschat mogen worden.  

Conflicten alleen maar narigheid?

Hoe gek het misschien ook mag klinken maar conflicten kunnen ook iets moois te weeg brengen.

Het spreekwoord zonder schuren geen glans is er volgens mij niet voor niks. Soms moet het in een mensenleven even schuren om tot andere inzichten te kunnen komen.

Conflicten ontstaan doordat er tegengestelde belangen zijn, andere waarden en normen en andere behoeften. Op het moment dat je het niet met elkaar over deze verschillen kan hebben, dan lopen de irritaties en emoties op en langzaam aan gaat het van kwaad tot erger.

Door het met elkaar te hebben over de verschillen, ontdek je nieuwe mogelijkheden en krijg je inzicht in de ander. Nieuwe mogelijkheden en inzichten kunnen weer bijdragen aan groei en persoonlijke en team ontwikkelingen.

Hoe doe je dat nou?

De kunst is om conflicten vroegtijdig te erkennen en te herkennen, zodat je ze tijdig aan kan pakken.

Conflicten ontdek je vaak als eerste zelf. Je gevoel vertelt jou dat er problemen zijn. Je schrikt van iets, raakt verward, emotioneel, overstuur. Het is best mogelijk dat je op dat moment nog niet onder woorden kan brengen wat nu precies het probleem is. Het enige wat je op dit moment weet: “dit voelt niet goed!”

Neem dit gevoel serieus. Luister naar je gevoel en zet even een pas op de plaats.

Door een pas op de plaats te nemen ontstaat er bewustwording. Bewustwording creëert mogelijkheden.

Door te benoemen, dat iets niet goed voelt, creëer je ruimte bij jezelf en bij de ander om er nog eens over na te denken. De opmerking: het voelt niet goed roept vaak ook geen weerstand op, wellicht wat ongeduld of irritatie.

Soms kun je precies benoemen wat maakt dat het niet goed voelt. Soms lukt dat (nog) niet. Benoem dat dan ook. En ga opzoek naar de redenen van je gevoel. Het feit dat iets niet goed voelt heeft vaak te maken met je waarden en normen, je belangen en/of je behoeften. Zodra je weet wat de reden is van je gevoel, dan kun je het bespreekbaar maken en ontstaat er wellicht ook meer ruimte voor mogelijkheden, die meer passen bij jou.

De oplossing om conflicten op te lossen en te werken naar iets waardevols is eenvoudig: ga met elkaar in gesprek en luister. Luister naar de ander, naar jezelf en naar elkaar. Door open te staan voor je eigen emoties en die van de ander en al het andere dat speelt. Creëer je ruimte om met elkaar te experimenteren welke manieren wel passen om met de verschillen om te gaan.

Contact

Wil jij leren en ontdekken hoe je op een prettigere manier om kan gaan met conflicten?

Durf jij te ervaren dat onenigheid, een conflict kan bijdragen aan persoonlijke groei voor jou en je team? Neem dan vrijblijvend contact met mij op.

  • Bronnen: MKB servicedesk & CAOP

Blog: Werkdruk; Hoe ga jij daar mee om?

Je kent het vast, nog even een tandje bijzetten, omdat het nu even nodig is om die ene klus op je werk af te krijgen. Of omdat je collega tijdelijk is uitgevallen vanwege verzuim of…. Er zijn zoveel reden te bedenken waarom je weleens een stapje harder zet en dat is helemaal niet erg. Het kan je juist een heel voldaan gevoel geven. Door jouw inzet is die ene klus goed afgerond en is de klant weer tevreden.

Zolang het af en toe eens nodig is om even een stapje meer te zetten zal er niks aan de hand zijn. Het wordt pas een probleem als je gedurende langere periode te veel hooi op je vork neemt, te lang probeert alle ballen in de lucht te houden, te vaak je best doet om het anderen naar de zin te maken. Op termijn raak je dan uit balans, omdat je te veel van jezelf hebt gevraagd in je drukke bestaan.

Wanneer is jouw grens bereikt?

De tijd vliegt door je vingers en er wordt steeds meer van ons verwacht. Het is de tijd waarin we leven. Een overvolle agenda, kinderen naar de sportclub, ouderavond en een drukke baan. Je hebt het druk en vergeet door de hectiek van de dag, de week ook tijd voor jezelf in te plannen.

Voordat je het door hebt raak je uit balans en merk je dat er onvoldoende tijd en ruimte is om je te ontspannen.

Persoonlijkheid

Of je nu studeert, uitdagende baan hebt, een druk gezinsleven of alle drie: we worden vandaag de dag geleefd. Hoe je daarmee omgaat is per persoon verschillend en heeft te maken met karaktereigenschappen en wat je belangrijk vindt.

Als klein meisje leerde ik dat je met de juiste inzet, hard werken en goed je best doen je kan bereiken wat je wil. Als het niet (gelijk) lukt, dan geef je niet op en probeer het nog een keer.

Perfectionisme is dan ook een eigenschap, die mij op het lijf geschreven staat. Een mooie eigenschap. En een eigenschap waar ik als kind, puber en volwassen regelmatig mee heb lopen worstelen. 

Voor mij is werk belangrijk, érg belangrijk. Ik haal er veel energie, plezier en voldoening uit. Dat maakt dan ook dat ik me makkelijk laat verleiden om steeds harder te gaan werken. Niet alleen omdat ik het leuk vind, maar ook omdat ik het graag goed wil doen.

Het heeft mij jaren gekost om te leren herkennen wanneer ik over mijn grenzen heen ging. Wanneer het tijd werd om een grens te trekken, om in balans te kunnen blijven.

Signalen

Ondertussen herken ik mijn signalen. Op het moment dat ik merk, dat ik steeds vaker later thuis kom, stop met sporten, de klussen thuis blijven liggen (omdat ik geen puf meer heb) en er door multi-tasken chaos ontstaat in mijn hoofd, dan is het écht tijd om in te grijpen.

Weet jij op welke signalen jij moet letten? Wanneer is het voor jou tijd om op de rem te gaan staan? Welke karaktereigenschappen zetten jou weleens in de spagaat?

Ben jij opzoek naar balans? En wil je meer inzicht krijgen in jouw persoonlijke valkuilen, zodat jij meer tijd en ruimte voor jezelf in kan plannen?

Neem dan vrijblijvend contact op met mij. Ik maak graag een afspraak met je en help jou in het vinden en behouden van je balans.

#werkdruk #coaching #verzuim #inzetbaarheidscoaching #burnout #stress #personalcoaching #internconflict #balans