Vertrouwenspersoon

Werken doet u niet alleen. Er is altijd wel sprake van samenwerkingen met anderen, zoals collega’s, uw leidinggevende en klanten. Samenwerkingen, die helaas niet altijd prettig verlopen.

Werknemers kunnen op hun werk te maken krijgen met ongewenste omgangsvormen of misstanden. Uw medewerkers kunnen dit als onprettig en onveilig ervaren. Met alle gevolgen van dien (stress, functioneringsproblemen, psychosomatische klachten). Werkgevers horen hun werknemers hiertegen te beschermen. In uw beleid zou vermeld moeten staan hoe u uw medewerkers hier tegen beschermd.

Het aanstellen van een vertrouwenspersoon is onderdeel van dit beleid. Het verlaagt de drempel voor werknemers om problemen aan te kaarten én hun hart te luchten. De vertrouwenspersoon helpt een probleem te analyseren, ondersteunt bij het vinden van een oplossing, geeft advies en begeleidt. Een vertrouwenspersoon levert veel op, namelijk:

  • werkt de-escalerend;
  • voorkomt dat werknemers kiezen voor meer extreme oplossingen (ontslag, verzuim, klacht, lekken naar media);  
  • werkt kostenverlagend en voorkomt boetes en schadeclaims;
  • draagt bij aan een prettiger, gezonder en veiliger werkklimaat.

Met het aanstellen van een vertrouwenspersoon verlaagt u de drempel voor het bespreekbaar maken van problemen of zorgen.

Informatie of een afspraak

Sinds 2021 heeft Mica-Ede haar dienstverlening verder uitgebreid met een nieuw label: De ConflictExpert. Wilt u graag nog meer informatie over de inzet van een extern vertrouwenspersoon klik dan op de link.

Uiteraard is het ook mogelijk om direct contact met mij op te nemen. Graag voorzie ik u van persoonlijk advies en bespreek ik graag welke mogelijkheden er zijn. Bellen kan op 06 14 80 86 33 of stuur een bericht naar ingrid@mica-ede.nl