Blog: Dreigend arbeidsconflict, wat nu?

We brengen aardig wat tijd door op ons werk, dus dan is het ook niet zo gek, dat jij je behoorlijk kan storen aan je collega’s. Discussie, irritaties het hoort allemaal bij het samenwerken en het draagt bij aan nieuwe ideeën en het helpt om onduidelijkheden op te lossen. Lukt het niet om irritaties, verschillende belangen, meningen met elkaar te bespreken, dan kan het maar zo zijn dat je te maken hebt met een sluimerend conflict.

Hoe herken je een sluimerend conflict?

Als werkgever, HR of leidinggevende heb je niet altijd in de gaten dat er iets speelt in je team, totdat de bom barst. Waar kun je nu opletten, zodat je sneller zicht kan krijgen op een conflict?

Stijging van je verzuimcijfer

Conflicten op de werkvloer dragen vaak bij aan de stijging van je verzuimcijfer. Dus merk je dat je verzuimcijfer aan het stijgen is? Is er vaker sprake van kortdurend verzuim, dan kan dat een signaal zijn dat er meer aan de hand. Maak een goede analyse van de cijfers en ga met mensen in gesprek om te achterhalen wat de oorzaak is van de stijging.

Motivatie van medewerker(s) veranderd

De samenwerking tussen medewerkers verloopt minder soepel. Je merkt dat er meer fouten worden gemaakt, er minder goed wordt gecommuniceerd. Kortom de samenwerking verloopt minder soepel dan voorheen.

Meer mailverkeer

Valt het je op, dat je steeds vaker betrokken wordt in de mailwisseling van je medewerkers?

Mailtjes waarbij jij in de (B)CC wordt meegenomen. Waarschijnlijk gaan deze mailtjes met regelmaat over afspraken, die worden gemaakt of die juist niet worden nagekomen. Lijkt het erop dat medewerkers zichzelf aan het indekken zijn? Maak het bespreekbaar met elkaar.

Verandering van de werksfeer

De werksfeer op de afdeling is anders dan hiervoor. Het zijn geen grote veranderingen. Het kunnen hele subtiele signalen zijn. Signalen waarvan je achteraf denkt o ja, toen … Signalen, die een niet oké gevoel kunnen geven en je makkelijk door de waan van de dag van je afschuift.

Denk bijvoorbeeld aan:

  • Meer discussie tijdens werkoverleggen
  • Roddelen tussen collega’s
  • Groepsjesvorming; wij-zij houding
  • Mensen laten elkaar niet meer uitpraten
  • Er is minder lol onderling

Maak het bespreekbaar

Zo maar een aantal die regelmatig voorkomen. Ik realiseer me dat er veel meer signalen te benoemen zijn. Wat de signalen ook zijn, maak het bespreekbaar!

Wellicht is er niks aan de hand met de onderlinge samenwerking. Wellicht heeft het te maken met een stijging in de werkdruk of … Wat het ook is het is de moeite waard om het op tijd uit te zoeken om in de toekomst een boel gedoe te vorkomen.

Ga je met medewerkers individueel en of in groepjes in gesprek. Spreek je zorg uit, deel de signalen die je hebt gezien, oordeel niet, maar bespreek dit met elkaar en laat de betrokken vooral met elkaar in gesprek gaan. Een open gesprek waarbij er de ruimte is om echt naar elkaar te luisteren draagt vaak bij aan de meest mooie ideeën en oplossingen voor datgene wat er speelt.

Merk jij dat je het lastig vind om het gesprek aan te gaan? Of kom je tot de ontdekking, dat het conflict verder is geëscaleerd en professionele hulp nodig is? Of ben je opzoek naar een leuke training? Neem gerust contact met mij op. Ik kijk graag met je mee.

Eén gedachte op “Blog: Dreigend arbeidsconflict, wat nu?

  1. Marie de Jonge

    Ik heb in het verleden ook gemerkt dat mediation een goede tool is voor bedrijven en teams die intensief met elkaar samenwerken. Het is niet altijd makkelijk om conflicten op te lossen en professionele hulp kan daarbij erg fijn zijn. Door mediation heb ik ook meer geleerd over de beweegredenen van mijn collega’s.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.