Blog: Het bespreekbaar maken van verzuim loont!

De grootste veroorzaker van verzuim in ons land is stress! Steeds vaker vallen mensen uit vanwege psychische klachten. Uitvallen vanwege psychosociale klachten zorgt vaak voor langdurig verzuim.

Een uitdaging voor werkgevers, managers en hrm om aan de slag te gaan met werkstress.

Even een paar cijfers

Sinds 2018 lijkt het erop dat het verzuim weer aan het stijgen is in ons land, terwijl de afgelopen jaren het verzuim juist een dalende trend liet zien.

Uit het onderzoek van TNO blijkt dat er een forse stijging is te zien in het aantal vermeldingn door werkstress en burn-outklachten. 35% van de werknemers geeft aan dat werkdruk of werkstress een reden is voor verzuim. 45% van de werknemers is van mening dat er maatregelen nodig zijn om werkstress tegen te gaan!

Eerlijk gezegd schrik ik behoorlijk van deze cijfers! Ik kan me zo voorstellen, dat jij hier ook van schrikt.

Kosten van werkstress

Het moge duidelijk zijn, dat verzuim ook kosten met zich meebrengt. Een kostenpost, die vaak onderschat wordt.  Waar hebben we het dan eigenlijk over?

Nog even een paar weetjes.

In 2018 hebben werknemers 11 miljoen dagen als gevolg van werkstress verzuimt.

In 2017 waren dat nog 10 miljoen dagen.

In totaal had de werkgever in 2017 een kostenpost van 2,8 miljard! Je kunt je voorstellen dat de kosten voor 2018 nog hoger uitvallen.

De verzuimkosten per werknemer bedragen €8.100 per jaar.

Per dag kost een zieke werknemer al snel €230,- en dit kan oplopen tot ruim €400,-!

Rol van de leidinggevende

Direct leidinggevende kennen hun medewerkers vaak het beste. De leidinggevende ziet de mensen regelmatig en kan daarmee snel signaleren hoe het met iemand gaat.

Geef daarom de leidinggevende een belangrijke rol in de preventie van verzuim.

Hoe vroeger je op de hoogte bent van de situatie hoe beter je de medewerker kan begeleiden en daarmee wellicht (langdurig) verzuim kan voorkomen. 

Verzuim bespreek maken

In de praktijk merk ik dat leidinggevende het vaak lastig vinden om met hun medewerkers in gesprek te gaan over hun verzuim. Als het over het werk gaat, dan lukt het vaak nog wel, maar als er privé problemen om de hoek komen kijken wordt het ingewikkeld. Het verzuim wordt dan ineens een privéaangelegenheid. Mag ik me er dan nog wel mee bemoeien als leidinggevende? Ja, je mag  nog steeds het gesprek hierover aan gaan met de medewerker. Sterker nog het is essentieel om als leidinggevende het gesprek aan te gaan met je medewerker. Vooral als er sprake is van (frequent) verzuim.

  • Laat merken dat je de medewerker ziet;
  • Draag daar waar mogelijk bij aan oplossingen, bijvoorbeeld (tijdelijk) een dag thuiswerken, verlof opnemen, coaching
  • Toon oprechte interesse in de medewerker

Door actief mee te denken als leidinggevende, oprecht te willen luisteren wordt het vaak makkelijker voor de medewerker om het gesprek aan te gaan. Het lucht vaak ontzettend op om te praten over wat je bezighoudt en daarmee kan dit een belangrijke eerste stap zijn om stressklachten aan te gaan pakken.

Aandacht voor stress

Als de medewerker de enige denkt te zijn die last heeft van stress kan dit het gevoel geven, dat je er helemaal alleen voor staat. Uiteraard is dit geen helpende gedachte. Ook kan het gebeuren dat een deel van het team stressklachten ervaart. Een valkuil in zo’n geval kan zijn, dat men het gevoel van stress onderling versterkt en daardoor in stand blijft houden.

Door actief aandacht te besteden aan stress, werkdruk en de daarbij behorende klachten en gevolgen laat je als leidinggevende zien dat je dit een belangrijk onderwerp vindt.

Door het onderwerp te bespreken in je vergadering kun je al laten zien dat het welzijn van je medewerkers er toe doet. Organiseer bijvoorbeeld eens een training, die medewerkers helpt bij de bewustwording van stress en hoe hier mee om te gaan.

Merk jij dat je het lastig vind om verzuim, werkdruk bespreekbaar te maken? Of ben je opzoek naar een leuke training, waarin je dit onderwerp bespreekbaar kan maken? Neem gerust contact met mij op. Ik kijk graag met je mee.

Bronvermeldingen: TNO arbeidsmonitor & factsheets; mkb servicesdesk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*
Website

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.